Fotoateljén på Olssonska gården

På 1800-talet var det exklusivt och dyrt att bli fotograferad. Därför var det främst människor inom den förmögna borgarklassen som tog till sig nymodigheten, och som hade råd att gå till en ateljé. Men med en snabb utveckling av framkallning- och kamerateknik kunde priserna så småningom sänkas och fler fotografer dök upp och öppnade ateljéer i mindre städer och på landsbygden.

Företeelsen att gå till en ateljé och få sitt porträtt taget blev vanligt i mitten och slutet av 1800-talet. Den i särklass mest populära typen av porträtt från 1860-talet till omkring 1920 var de så kallade visitkorten. De mätte sex gånger nio centimeter. Under porträttet fanns en text med fotografens namn och plats. Ofta fanns det även samma uppgifter på baksidan med vacker dekor och utsmyckning. Visitkorten delades sedan ut till släkt och vänner. Tjocka familjealbum fyllda med visitkort fanns i de flesta hem kring sekelskiftet 1900 och fick ofta en central plats i sal eller finrum.

Den första kända fotoateljén i Torsås kommun fanns i Gökalund, Bergkvara. I en annons från maj 1891 i tidningen Barometern meddelas om auktion på kvarlåtenskapen efter avlidne fotografen Peter Johan Nilsson i Gökalund. Efter Peter Johan Nilsson inleddes en lång period av kvinnliga fotografer. Från ett liv i bakgrunden och i beroendeställning av männen hade kvinnor i slutet av 1800-talet börjat få möjlighet till utbildning och egen försörjning. Förutom yrken som lärarinnor, yrken inom post och telegrafväsendet blev fotografyrket ett arbete som tilltalade och lockade många kvinnor. Porträttfotografin med sina mer konstnärliga ambitioner ansågs också som lämpligt för kvinnor av det ännu rådande manssamhället.

Den första kvinnan i Torsås kommun som har satt sitt avtryck på bevarade porträtt är Elsa Pehrsson i Gökalund. Hennes identitet är ännu okänd och exakt hur länge hon verkade är också ovisst. Det troliga är att hon omkring 1891 övertog P.J. Nilssons ateljé och utrustning. Nästa kvinna bakom kameran i Gökalund var Maria Jonsson. Maria annonserade i Barometern i april 1893 att hon öppnade för säsongen. 

1898/99 lämnade Maria över verksamheten till Anette Haag från Kalmar. Efter fem år i Gökalund utökade Anette sin fotografirörelse och flyttade till Torsås. Där startade hon nu i en nybyggd ateljé inne på gården hos handlare Holger Olsson (Olssonska gården). Ungefär samtidigt som Anette Haag var fotograf i Gökalund hade Hjalmar Kylander en fotoateljé i Torsås. Det är osäkert men troligt att det var Kylanders ateljé som Anette övertog. Annette Haag slutade som fotograf i Torsås och Gökalund i samband med att hon gifte sig 1912 och flyttade från orten. Hennes biträde Gerda Berg från Älghult tog över ateljén och drev den under firmanamnet Annette Haags Eftr.

Ruth Olsson blev den femte kvinnliga fotografen och hon var verksam i Torsås 1917–1922. Därefter följde systrarna Gustavsson från Fagerhult. Edit och Ruth kom 1922 och höll på till 1931 respektive 1938. Deras yngre syster Maj Gustavsson inflyttade 1930. Maj gifte sig med Harald Johansson och från 1938 arbetade både hon och maken som fotografer i Torsås.

Fotoateljén finns ännu kvar på Olssonska gården i Torsås. I många gamla fotopärmar finns också fotografier efter de kvinnliga fotograferna från Torsås.

Källa: Per Johnson i Kulturmiljöprogram Torsås kommun

Visa på Google maps

Tryck enter om du vill se resultat på söksidan