Ljungbyholms gamla järnvägsstation

Järnvägen Kalmar-Torsås invigdes 1899. Stationen i Ljungbyholm som byggts vid invigningen brann ner 1913 vid ett åsknedslag men återuppbyggdes samma år på hösten. Järnvägstrafiken upphörde 1965. Den gamla stationsbyggnaden är idag privatbostad.

Källa: Kulturmiljöprogram för Kalmar kommun - Landsbygden 

 

Visa på Google maps

Tryck enter om du vill se resultat på söksidan