Ljungbyholms gamla järnvägsstation
Järnvägen Kalmar-Torsås invigdes 1899. Stationen i Ljungbyholm som byggts vid invigningen brann ner 1913 vid ett åsknedslag men återuppbyggdes samma år på hösten. Järnvägstrafiken upphörde 1965. Den gamla stationsbyggnaden är idag privatbostad.
Källa: Kulturmiljöprogram för Kalmar kommun - Landsbygden
